Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

zadzwoń
   do nas

+48 32 252 04 98

Czym są i jak używać lakierów bazowych?

Lakiery bazowe są jednym z częściej stosowanych rozwiązań podczas wykonywania prac lakierniczych i to one stanowią warstwę koloru. Ich właściwości chemiczne odróżniają je od tradycyjnych akryli.

Lakiery bazowe:

  • mają matowe wykończenie,
  • nie wymagają dodatków środków utwardzających,
  • wymagają zastosowania na koniec prac lakierniczych lakierów bezbarwnych, które nadają im połysk oraz chronią kolor przed czynnikami zewnętrznymi,
  • posiadają wiele rodzajów – metaliczne i niemetaliczne, a także perłowe.

Lakiery akrylowe:

  • posiadają połyskujące wykończenie,
  • wymagają zastosowania utwardzaczy, ponieważ na koniec nie są pokrywane bezbarwną warstwą ochraniającą.

Aplikowanie lakierów bazowych odbywa się w bardzo podobny sposób, jak w przypadku klasycznych akryli. Początkowo należy odpowiednio przygotować powierzchnię – oczyścić ją, odtłuścić oraz zmatowić, a następnie położyć podkład. Po wyschnięciu można nakładać warstwę lakieru bazowego. Tutaj dużą rolę odgrywa rozcieńczenie. Nieprawidłowe wykonanie tego etapu może spowodować, że kolor elementu lakierowanego nie będzie pasował do reszty karoserii. Na opakowaniach lakierów bazowych producent umieszcza informację dotyczącą odpowiednich proporcji wymieszania z rozcieńczalnikiem bazowym. Należy pamiętać, że rozcieńczalniki do farb bazowych są inne niż do farb akrylowych. Użycie niewłaściwego środka może spowodować utratę właściwości bazy. Ostatnim etapem jest pokrycie farby bazowej, używając bezbarwnej farby utwardzającej, która zapewni jej połysk oraz ochronę koloru. Po zakończeniu prac lakierniczych, element należy wypolerować. Dzięki obecności bezbarwnego utwardzacza, baza nie podlega temu procesowi, a kolor jest dobrze zabezpieczony.

Jak odróżnić lakier bazowy od akrylu?

Istnieje bardzo prosty sposób na odróżnienie farby bazowej od akrylu. Wystarczy wyposażyć się w pastę polerską i ściereczkę. Jeśli pocierając karoserię na ścierce zostanie kolor to wiadomym jest, że mamy do czynienia z akrylem, jeśli nie – z lakierem bazowym. Jest to spowodowane tym, że baza jest pokrywana warstwą lakieru bezbarwnego i to on jest ścierany przy pomocy pasty polerskiej.